Prometeus i saksen

• Skuespil af Ernst Bruun Olsen.

Producent: Svalegangen i Århus.
Medvirkende: Arhusskuespillerne Asger Bonfils, Ole Jakobsen og Elsebeth Steenberg m.fl.
Foto: Fra brochuren

»Prometeus i saksen« handler om en toppolitiker på ministerplan, som efter et uheldigt radiointerview udfolder store bestræbelser for at få slettet visse passager på det famøse bånd.
Kan man det?
Lader radiomedarbejderne sig manipulere?
Det er det moralske spørgsmål, som stilles og aktuelt er det stadig, når man tænker på Lasse Jensen-sagen i marts 1984, hvor ledelse gennemtrumfede en udsendelse af et interview, som af medarbejderne blev vurderet som uanvendeligt i enhver henseende. Mange mener, at radioens ledelse i Lasse Jensen-sagen optrådte med politisk sigte.

Prometeus, hvis navn indgår i titlen, var titanen, som røvede ilden fra guderne og gav den til menneskene. Ilden betyder for menneskene trivsel, udvikling, viden og tro på det godes magt. Prometeus straffes hårdt af guderne for sin formastelige handling han lænkes, og en ørn hakker konstant i hans lever.

Med dette stykke følger vi vor linie med at opføre dansk dramatik op, og Svalegangen lever op til det.

Svalegangens opførelse af samme forfatter med stykket »Teenagerlove« for år tilbage, huskes endnu af mange af vore abonnenter.

Prometeus i saksen

Fredag den 14. december 1984 kl: 19.30