Rønne Theaters Venneforening:

Rønne Theater er Danmarks ældste fungerende teaterhus.

Siden grundlæggelsen i 1823 har stedet fungeret som Bornholms og alle bornholmeres teater. Dermed har teatret en helt unik placering i dansk teaterhistorie. Også i større europæisk sammenhæng tilhører huset en lille, eksklusiv gruppe af bevaringsværdige historiske teatre. Det kan vi være stolte af.

Rønne Theater er fredet og derfor underlagt særligt restriktive regler for vedligeholdelse og fornyelse. Det er således en stor økonomisk udfordring at sikre huset for eftertiden, ikke kun som et historisk monument, men også som et levende og tidssvarende teaterhus for et stort lokalt og tilrejsende publikum.

Det er her Rønne Theaters Venneforening kommer ind i billedet som en vigtig og aktiv medspiller. Siden foreningens stiftelse i 1998 er det lykkedes gennem medlemsbidrag fra privatpersoner og virksomheder at støtte med store beløb til forskellige opgaver.

Læs mere om Rønne Theaters Venneforening, tryk her