Pelle Erobreren

Iscenesættelse: Hans Nørregaard
Medvirkende: Bo Larsen, Klaus Andersen, Uffe Kristensen
Foto: mingoPHOTO

Hvordan skabes et stort menneske? Hvornår lægges kimen til næstekærlighed, visdom og idealisme? Hvorfra får et menneske styrken til at sætte sig ud over ringe kår og beslutte sig for at gøre verden til et bedre sted at være?

I PELLE EROBREREN møder vi tre mennesker, som på hver deres måde har været med forme mennesket Pelle. Lassefar, der med sin hustru i graven, står alene med forsørgerpligt, opdragelse og faderkærlighed. Den unge skomagermester, Andrés, der forstår at snyde tristesse og kummerlighed med sit lyse blik på livet. Konditoren Morten, der har en indædt tro på at samfundet kan forandres. De tre mennesker har hver især deres egen historie at fortælle om Pelle. Ord føjes til ord. Sætninger føjes til sætninger. Og sætninger bliver til handlinger og liv. Pludselig står drengen Pelle hel og lyslevende foran os.

Vi følger Pelle gennem en fattig barndom med både logi og arbejdsplads i en kold kostald på den bornholmske Stengården. Vi rejser med Pelle som stor dreng til Rønne, hvor han møder nådesløst hierarki og hårde læreår som skomagerlærling. Og endelig møder vi Pelle som en ung mand i København, der lærer sammenholdets styrke og slutter sig til arbejdernes kamp for flere rettigheder og et mere solidarisk Danmark.

PELLE EROBREREN er et storslået epos fortalt gennem skuespil, dukker og gribende musik. På den ene side en af vores helt store grundfortællinger om den samfundsudvikling, der er baggrunden for vores velfærdssamfund i dag. På den anden side en gribende beretning om en helt almindelig dreng, hans spændende rejse fra barn til voksen og hans ukuelige mod på at erobre verden..

Så mange så forestillingerne:   15

Pelle Erobreren

Opføres på Bornholms Højskole.

Mandag den 01. april 2013 kl. 15.00

Opføres på Nexø Skole.