Til (ingen verdens) Nytte

• Hverdagsdrama

Producent: Folketeatret.
Medvirkende: Pia Rosenbaum, Jacob Lohmann, Lisbeth Wulff og Finn Nielsen.
Instruktør: Madeleine Rønn Juul.
Hjemmeside: www.folketeatret.dk
Fotograf: Gudmond Thai og Thomas Petri

Berit har rundet de 60 og har i mange år været en engageret medarbejder hos DSB. Hun har været gennem en del omstruktureringer iværksat af en velmenende HR-chef, der ikke tvivler på, at Berit vil være lige så god til at sælge pølser, som hun var til at sælge billetter.

Berit er imidlertid ikke så omstillingsparat længere.
Til gengæld er hun en rar kvinde, der tager sig godt af sin overbo, pensionisten Svend, som ikke kunne drømme om at indrømme, at han ikke kan klare sig selv.
Slet ikke overfor sin søn, karrieremanden Lars, der pligtskyldigt besøger sin far, selv om han selv har alt for meget arbejde.
Hos Berit møder Lars lidt af den anerkendelse, som faderen tilsyneladende ikke kan finde ud af at give ham.

Stykket handler om den menneskelige trang til at gøre nytte, at være noget for nogen. Men hvad skal man stille op med sin nyttetrang, når almindelig medmenneskelighed er i lav kurs, og ens motiver for at hjælpe bliver betvivlet?

Dramatiker er den Reumert-vindende Thomas Markmann, og stykket har turnépremiere her på Rønne Theater.
Forestillingen er i øvrigt den gave, Teaterforeningen Bornholms fik for udnævnelsen til landets bedste Teaterforening i 2016.

Så mange så forestillingen:   272

Til (ingen verdens) Nytte