Teaterforeningens
sæson 2022 – 2023

Kære publikum

Hjertelig velkommen til en ny forrygende teatersæson.

Vi har igen den glæde at præsentere et flot og varieret program for den kommende sæson, hvor vi som altid lægger vægt på alsidigheden.
Det er selvfølgelig vigtigt for os, at der er noget for enhver smag, og det er der i høj grad i de 19 forestillinger, som vi i bestyrelsen har valgt, og som I – kære publikum – kan vælge imellem. Om I er til dans, opera, drama, komedie, cabaret eller klassikere, så er der inspiration at hente her i brochuren.

Sidste år introducerede vi det nye format på brochuren med masser af fotos og faktuelle informationer om forestillingerne.
Vi håber, det vækker jeres nysgerrighed, og at I kan træffe jeres valg ud fra de informationer, men vil I vide mere, så henviser vi til hjemmesiden, hvor vi går mere i dybden med omtalen af forestillingerne.

Vi har den glæde i efteråret 2022 at kunne fejre 50 året for stiftelsen af Teaterforeningen Bornholm.
På et møde på Statsskolen i Rønne den 21. november 1972 blev en ny teaterforening dannet af en kreds af teaterinteresserede borgere fra hele øen. På mødet blev det afsløret, at repertoireplanerne for næste år allerede var lagt, og at forestillingerne skulle opføres på Rønne Theater.
Foreningens formål var at tilbyde mange forestillinger af høj kvalitet hen over teatersæsonen og med nogle gode abonnementsrabatter til publikum.
Akkurat som vi gør nu 50 år efter.

Det er glædeligt for os at markere starten på Teaterforeningen Bornholm, og det gør vi med en hel jubilæumsuge i september 2022.
Der er teaterforestillinger til jubilæumspriser – det vil sige til 70´er priser- og gode tilbud i Cafeen på Rønne Theater. Vi vil udgive et jubilæumsskrift, hvor vi fortæller om de 50 år, som er gået, men også om de forhåbninger og ønsker vi har for fremtiden.

Ret beset, så er det jo gået rigtig godt siden starten for snart 50 år siden, og det skyldes selvfølgelig den store teaterinteresse, som bornholmerne viser ved at købe billetter, men også, at der er en række frivillige, som lægger kræfter og hjerteblod i at arrangere forestillingerne.

Ud over vores eget jubilæum vil vi i efteråret fejre Dansk Teaters 300 års jubilæum. I 2022 er det 300 år siden, at Ludvig Holberg opførte den første forestilling på dansk, og dermed lagde grunden til et selvstændigt dansk scenesprog og en national kunstart for folket. Derfor har vi selvfølgelig en forestilling om Holberg og 1700-tallets teater på programmet, hvor man kan opleve uddrag fra flere af hans forestillinger.

Det bliver derfor en helt særlig teatersæson, som vi her byder velkommen til.

Vi glæder os til at ses i teatret.

Jette Glavind Pedersen
Fmd. Teaterforeningen Bornholm