Den politiske Kandestøber

Komedie

• Højaktuel komedie af Ludvig Holberg

Producent: Bornholms Teater.
Medvirkende: Bjarne Antonisen, Ernesto Piga Carbone, Tine Gotthelf, Peder Holm Johansen, Jesper Riefensthal og Lars Fjeldmose (musik).
Instruktør: Jens Svane Boutrup.
Fotograf: Anders Beier
Hjemmeside: www.bornholmsteater.dk

Den Politiske Kandestøber er Holbergs første komedie, der havde premiere i 1722. Den handler om den jævne håndværksmester Herman von Bremen, der hellere vil bruge sin tid på politisk filosoferen end på at passe sin forretning og familie. Og selvfølgelig – det er jo Holberg – udnytter nogle af byens magtfulde personer situationen til at spille von Bremen et puds. De udnævner ham til borgmester ud fra devisen: ’Et er Søkort at forstaa – et andet Skib at føre!’ Et udtryk, der netop stammer fra denne komedie.
I Jens Svane Boutrups bearbejdelse af teksten er der klare referencer til den nutidige, politiske situation både lokalt og nationalt. Den viser hvor sjov, satirisk og aktuel Holberg kan være

Rønne Theater bliver i forbindelse med forestillingen forvandlet til et fuldblods barokteater. På scenen oplever vi hele to sæt nye barokkulisser i stil med dem, der omgav ’Jeppe på Bjerget’ i 2015.
Til ’Kandestøberen’ er det en bykulisse og en dagligstue, der udgør scenografien, med tydelige motivelementer hentet fra Bornholm.
Lyset i såvel sal som på scenen består af elektroniske stearinlys, og den magiske stemning breder sig til foyer og café, som er pyntet op i historiske klæder.

Når man har billet til forestillingen, kan man:
Bestille plads til en introduktion i salen inden forestillingen kr. 0
Bestille plads i gårdhaven til spisning kr. 30
Bestille en madkurv fra Ostehjørnet incl. plads i gårdhaven kr. 150
Drikkevarer købes i baren
Disse bestillinger skal foregå via hjemmesiden eller ved fremmøde i billetsalget senest dagen i forvejen

Støttet af: Augustinus Fonden – Konsul Jorck’s Fond – 15. Juni Fonden – Brdr. Larsens Legat – Nordea Fonden – Lasson Andersens Fond – Toyota Fonden – Carlsen Lange Fonden – Færgen A/S

Så mange så forestillingerne:  231

Den politiske Kandestøber

Mandag den 4. juli 2016 kl: 19.30
Tirsdag den 54. juli 2016 kl: 19.30

Varighed: 2 time og 30 minutter med pause.