SMERTEN

Instruktion: Madeleine Røn Juul – Reumertvinder 1999
Medvirkende: Ulla Henningsen – modtager af 2 Reumertpriser
Foto: Henrik Stenberg

Marguerite Duras kan, som få, dissekere sanselighedens væsen, og med instruktør Madeleine Røn Juuls uforskønnende instruktørgreb og skuespillerinden Ulla Henningsens altid intense tilstedeværelse bliver SMERTEN kvindens historie i krigen. Den historie vi aldrig hører om, fordi krigen per tradition er mandens. Manden er soldaten, modstandsmanden eller kollaboratøren. Dette er historien om den, der venter derhjemme – hustruen, elskerinden.
Hvornår slutter en krig? Når fjenden har overgivet sig? Når sejrsherren bekendtgør sejren?
SMERTEN er en gribende, delvist selvbiografisk skildring af begivenhederne omkring 2. Verdenskrigs afslutning. En kvinde venter på nyt om sin mand, som har siddet i koncentrationslejr. I SMERTEN er alt andet udskudt på ubestemt tid – ventetidens rum er klaustrofobisk. Krigen er vundet, men konsekvenserne af den gennemsyrer og forandrer livet og personen derhjemme. SMERTEN peger nådesløst på de stadigt mere aktuelle problemer, som vi i dag står i, bl.a. med Danmarks deltagelse i krigen mod Afghanistan. Hvad sker der for dem, der venter hjemme?
SMERTEN har et politisk klarsyn og peger på, at der ikke er forskel på helten og skurken. Intet er sort og hvidt, og vi må alle påtage os skylden for den ondskab, der er i verden – i KZ lejrene og med atombomben over Hiroshima, som afslutter Anden Verdenskrig.
Duras ærinde er at få os til at forstå – forstå ondskaben, det grufulde og dens konsekvenser for hele Europa og menneskeheden. Dæmoniserer vi ondskaben, fralægger vi os vores ansvar for, at vores egne sønner og døtre kunne have begået forbrydelsen dengang og nu!

Ulla Henningsen modtog Teaterpokalen 2011 for sin præstation i Smerten.

Pressen skrev:
6 stjerner.  ”Uhyggelig grusom og blødende smuk. Den reneste teaterpoesi.” CPHCULTURE.dk
”Solopræstation af rang.” Weekendavisen

Marguerite Duras (1914-1996) Fransk forfatter og filminstruktør. Født og opvokset i daværende franske Indokina (i dag Vietnam).
SMERTEN (La Douleur) udkom i 1985.

Så mange så forestillingen:   185

SMERTEN

Fredag den 18. oktober 2013 kl: 19.30

Varighed: 1 time og 20 minutter uden pause.