Hvid Stolthed

Instruktion: Per Smedegaard, Teaterchef for Svalegangen
Medvirkende: Victor Marcussen, Anders Brink Madsen og Solvej K. Christiansen
Foto: Morten Fauerby og CZOO

Vi følger tre mennesker i deres forberedelser til den fodboldkamp, der kan afgøre mesterskabet og sende guldet til Aarhus:
* En ældre mand, fodbold- og AGF-fan, der omsider har fået lov til at få sit barnebarn med.
* En ung kvinde, der absolut ikke interesserer sig for fodbold og mesterskaber, og som blot venter på at årets kamp på stadion er forbi, så årets kamp udenfor stadion kan begynde.
* En ung mand, der har lagt sin sjæl og identitet i spillernes og klubbens hænder, og som efter mange drøje år nu endelig øjner muligheden for at kunne holde hovedet højt igen.

Et par timer efter kampen sidder de alle til forhør. I forlængelse af kampen er der opstået voldsomme optøjer, hvor noget katastrofalt har fundet sted. De tre personer har hver deres forklaring på, hvad der er sket, og alle anklager hinanden. Men hvem bærer skylden? Og kan man overhovedet tale om skyld, hvis tragedien var uundgåelig?

Med forestillingen Hvid Stolthed ønsker Svalegangen at skabe en hyldest til det at kunne råbe, skrige og give udtryk for frustration og glæde i fællesskab. Beruselsen i kammeratskabet, sammenholdet og adrenalinsuset ved bogstavelig talt at tæve modstanderne. Kampen er omdrejningspunktet, men indgangsvinklerne dybt forskellige.

Forestillingen er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst – Garantiordningen for Voksenteater.

Så mange så forestillingerne:   108

Hvid Stolthed