Hjem Kære Hjem

Aktuel dramatik

• krigen ind i samtalekøkkenet

• gribende spil af tre unge skuespillere

Producent: Svalegangen i samarbejde med Teater
Af: Andreas Garfield
Iscenesættelse: Per Scheel Krüger
Scenografi: Edward Pierce
På Scenen: Frank Thiel, Christine Albeck Børge, Thomas Levin
Foto: Fra brochuren.
Hjem Kære Hjem beskriver en ung dansk soldats hjemkomst fra Irak.

Han bliver inviteret til middag hos sin bedste ven og vennens kæreste.
Det bliver en skæbnesvanger aften for dem alle tre. Deres menneskelige værdier og principper bliver sat på alvorlig prøve.

Teater Grob og Svalegangen fortæller her en historie om krigens brutalitet og ubarmhjertige virkelighed sat overfor en privilegeret dagligdag præget af ligeså ubarmhjertig ligegyldighed. Hvad får unge mænd og kvinder til at forlade deres hjem og drage i kamp? – og hvordan forholder vi os til en krig, vi selv er passive deltagere i?

Hjem Kære Hjem bygger på en omfattende research blandt hjemsendte soldater fra de danske styrker i Irak, og den tager udgangspunkt i virkelige hændelser. Blandt andet historien om nygifte soldater, som efter opholdet i Irak kommer hjem til et ægteskab, der ikke kan rumme krigsoplevelserne og derfor ender i ruiner.

Pressen skriver:
Thomas Levin spiller den hjemvendte kaptajn så troværdigt, at man skulle tro, han havde befundet sig i en krigszone. Hans replikker falder som geværsalver mod Ibens humanistiske pladderidealer, mens frygten samtidig står skrevet i hans øjne.

Berlingske Tidende gav 6 stjerner
Urban gav 5 stjerner
Børsen gav 5 stjerner
Politiken gav 5 hjerter

Hjem Kære Hjem blev belønnet med Årets Reumert 2007 for Årets forestilling, Årets Mandlige Hovedrolle (Thomas Levin) og var desuden nomineret for Årets Mandlige Birolle(Frank Thiel).

Så mange så forestillingen:   192

Hjem Kære Hjem

Fredag den 28. november 2008 kl: 19.30

Varighed: 1 time og 30 minutter uden pause.