Besættelse

Moderne karakterdrama

• Hvis man fjerner de onde, er det onde så væk?

Producent: Svalegangen
Af: Ann Sofie Oxenvad
Scenografi: Gitte Baastrup
Iscenesættelse: Lars Junggreen
Medvirkende: Signe A. Mannov, Daniel Bevensee, Jesper Dupont, Lars Junggreen, Sigurd H. Le Dous og Ole Jakobsen
Fotograf: Morten Fauerby og CZOO

Besættelse er et moderne karakterdrama, der handler om den erotiske besættelse, som måske slet ikke er så forskellig fra den ideologiske i forhold til, hvordan vi lader os forføre af veltalende, magtfulde og karismatiske mænd og kvinder.
Det er en fortælling om at vælge side i historiens afgørende øjeblikke uden at have eftertidens privilegerede klarsyn og om ideologier, der bliver en besættelse, som mennesker er i stand til at leve, dø eller ofre andres liv og frihed for.
Besættelse er skrevet af dramatiker Ann Sofie Oxenvad og baseret på flere års omfattende research i retsopgøret mod den aarhusianske Gestapo-stikker Grethe Bartram umiddelbart efter befrielsen i 1945. Under besættelsen var hun kommunist og aktivt medlem af modstandsbevægelsen og samtidig en af Gestapos mest effektive stikkere i Danmark.
Besættelse handler om Grethe Bartram og fem mænd, som alle får betydning for hende under retssagen: En bror, en elsker, en forsvarer, en fængselspræst og en ung fængselsbetjent.
Besættelse er ikke en biografisk skildring af Grethe Bartrams liv og forsøger ikke at retfærdiggøre hende, men undersøger vores forhold til ideologier og “det onde”.
Besættelse stiller spørgsmålet: Hvis man fjerner de onde, er det onde så væk?

Pressen skrev om Besættelse: *****
“Med en imponerende detaljeringsgrad og en udsøgt sans for at skabe spænding omkring personer og omstændigheder har Ann Sofie Oxenvad støbt en dramatisk fiktion.” Århus Stiftstidende

Introduktion
Forestillingen indledes med en spændende introduktion v. kommunikationsrådgiver og journalist Rikke Rottensten
Rønne Theaters Café
Tirsdag den 17. januar 2012 kl. 18.00 – 18.45 i Caféen.
Tilmelding foretages til billetkontoret efter 1. januar 2012.
Baren vil være åben ½ time før foredraget starter.

Forestillingen er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst – Garantiordningen for Voksenteater.

Så mange så forestillingerne:   Aflyst

Besættelse